งานวิชาการ คณะศิลปศาสตร์ จัดโครงการ เรื่องเล่าสองภาษาจากซอฟต์พาวเวอร์พะเยา:
การพัฒนาครูสู่ผู้เรียนด้านทักษะการอ่าน การเขียน และการคิดวิเคราะห์
เมื่อวันเสาร์ที่ 9 สิงหาคม 2568 งานวิชาการ คณะศิลปศาสตร์ นำโดย ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.คมกฤช ตาชม รองคณบดีฝ่ายวิชาการ ได้จัดโครงการ “เรื่องเล่าสองภาษาจากซอฟต์พาวเวอร์พะเยา: การพัฒนาครูสู่ผู้เรียนด้านทักษะการอ่าน การเขียน และการคิดวิเคราะห์” ภายใต้โครงการพัฒนาคุณภาพการศึกษาและการพัฒนาท้องถิ่น โดยมีสถาบันอุดมศึกษาเป็นพี่เลี้ยง ประจำปีงบประมาณ 2568 กิจกรรมที่ 1 เทคนิคการสร้างนิทานโดยใช้ซอฟต์พาวเวอร์พะเยา ในรูปแบบออนไลน์ ผ่านโปรแกรม Zoom โดยได้รับเกียรติจากวิทยากร คุณเรืองศักดิ์ ปิ่นประทีป นักเขียนหนังสือสำหรับเด็ก และกรรมการผู้จัดการมูลนิธิหนังสือเพื่อเด็ก
กิจกรรมในครั้งนี้ เป็นการอบรมให้ความรู้แก่ครูผู้เข้าร่วมโครงการฯ ในการนำซอฟต์พาวเวอร์พะเยามาสรรค์สร้างเป็นเนื้อเรื่องนิทานสองภาษา เพื่อนำไปต่อยอดสร้างเป็นสื่อนิทานสองภาษาสำหรับพัฒนาทักษะการอ่าน การเขียน และการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษา โดยมีคณะครู จากโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นการศึกษาประถมศึกษา พะเยา เขต 2 เข้าร่วมกิจกรรม
Academic Affairs Unit, School of Liberal Arts,
Hosts Bilingual Storytelling Project to Enhance Literacy and Critical Thinking Skills
On Saturday, August 9, 2025, the Academic Affairs Unit, School of Liberal Arts, University of Phayao, led by Assistant Professor Dr. Khomkrich Tachom, Deputy Dean for Academic Affairs, organized a project titled “Bilingual Stories from Phayao Soft Power: Teacher Development for Enhancing Reading, Writing, and Critical Thinking Skills in Students.”
The event was part of the 2025 fiscal year initiative “Educational Quality and Local Development with Higher Education Institutions as Mentors.” The first activity under the project, “Techniques for Creating Bilingual Tales Using Phayao Soft Power,” was conducted online via Zoom.
The program featured Mr. Ruangsak Pinprateep, a renowned children’s book author and Managing Director of the Books for Children Foundation, as the guest speaker. He shared insights into how local soft power can be transformed into engaging and culturally rich bilingual stories.
This training aimed to equip participating primary school teachers with the skills to create bilingual storybooks based on Phayao’s local identity. These materials are intended to support the development of students' reading, writing, and analytical thinking skills at the elementary level. Teachers from schools under the Phayao Primary Educational Service Area Office 2 joined the session.
This initiative reflects the School’s commitment to community engagement and educational development through creativity, culture, and collaboration.
ผู้รับผิดชอบโครงการ: ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.คมกฤช ตาชม - งานวิชาการคณะศิลปศาสตร์
ภาพและข่าว: งานวิชาการคณะศิลปศาสตร์ - นายเขตฐพัฒน์ เพียรจริง